Naar het laatste B&B

27 mei 2015 - Newgrange, Ierland

muralmuurHet is alweer tijd om te vertrekken uit Belfast. Na lekkere scrambled eggs met bacon de auto achteruit voor de deur geparkeerd, want elke meter lopen is er een te veel natuurlijk.

We wilden nog een rondje door Belfast rijden om wat restanten van "The troubles" te zien. De strijd tussen katholieken en protestanten heeft een aantal muurschilderingen nagelaten maar ook een aantal grote muren om de vrede tussen de groepen te bewaren. Na een aantal straatjes en hekken gepasseerd te zijn, zjin we de randweg opgedraaid.

bruine bonengrafheuvelDe reis ging richting Boyne Valley, Brú na Bóinne in het gaelic wat wij al gouw verbasterde tot bruine bonen (op z'n Gronings uitgesproken). In deze vallei staat een groot aantal overblijfselen uit de steentijd, waaronder de grafheuvel newgrange, en staat op de UNESCO lijst. Deze heuvel en kamers zijn zo'n 600 jaar ouder dan stonehenge en de piramides in Egypte, (3200 v. C) gebouwd in het Neolithic en dus best interessant. Blijkt dat het naast een grafkamer ook de aangeeft door middel van lichtdoorlaten waar de zon precies doorheen schijnt rond de midwinternacht en de kamer verlicht. Helaas was het erg druk en moesten we te lang wachten om naar binnen te kunnen, dus moesten we het doen met de expositie.

Na dit geheel zijn we richting het B&B gegaan en hebben we nog even Howth aangedaan. Hoewel dit officieel een oud vissersdorpje was, is daar niet veel meer van te zien en lijkt het meer een buitenwijk met veel nieuwbouw van Dublin. Eenmaal bij het B&B hebben we even lekker gehangen en gedoucht..